Badanie użyteczności tworzonych w GUNB systemów IT odbywa się już na bardzo wczesnym etapie. W przypadku systemu EKOB już teraz makiety są udostępniane interesariuszom. Makieta nie jest docelowym systemem pod względem funkcjonalnym, ale już obrazuje aspekty wizualne i ergonomiczne systemu. Zbieramy opinie o samej koncepcji i założeniach systemu pod względem jego użyteczności (tzw. „user experience”): rozmieszczenia, wyglądu przycisków, zawartości menu, logiki przechodzenia z jednych stron na drugie. Słowem pytamy, czy korzystanie z serwisu jest proste, intuicyjne, czy odpowiednia jest jego szata graficzna.
Do opiniowania makiet systemu EKOB zaprosiliśmy następujące podmioty:
- Wojewódzkie Inspektoraty Nadzoru Budowlanego,
- Związek Miast Polskich,
- Związek Gmin Wiejskich,
- Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej,
- Zespół doradczy Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
Opiniowanie makiet EKOB potrwa do 20 kwietnia. W ramach wdrożenia Elektronicznej Książki Obiektu Budowlanego zaplanowaliśmy również następujące fazy testów:
- 20-27.06.2022 r. – testy poprawności funkcjonowania testowej wersji systemu EKOB w wersji webowej;
- 4-11.07.2022 r. – ponowne testy poprawności funkcjonowania testowej wersji systemu EKOB w wersji webowej, po wprowadzeniu uprzednich uwag;
- 9-16.08.2022 r. – testy poprawności funkcjonowania testowej wersji systemu EKOB w wersji mobilnej;
- 23-30.08.2022 r. - ponowne testy poprawności funkcjonowania testowej wersji systemu EKOB w wersji mobilnej, po wprowadzeniu uprzednich uwag.
EKOB będzie aplikacją, w której każdy właściciel lub zarządca będzie dokonywał wpisów w następującym zakresie:
- informacje o obiekcie budowlanym,
- informacje o właścicielach i zarządcach obiektu budowlanego,
- informacje o przeprowadzanych kontrolach,
- ekspertyzy i opinii techniczne dotyczące obiektu budowlanego,
- roboty budowlane związane z obiektem budowlanym po oddaniu do użytkowania,
- katastrofy budowlane,
- decyzje, postanowienia, zaświadczenia i inne dokumenty wydane przez organy administracji publicznej, dotyczących obiektu budowlanego.
System planujemy wdrożyć z początkiem 2023 r. i jest projektem, który docelowo ma być realizowany w 100% cyfrowo. Do 2027 r. będzie możliwość wyboru i prowadzenia dokumentu w formie papierowej lub elektronicznej, ale od 2027 r. stosowanie wersji elektronicznej będzie obowiązkowe.